اقتصاد مقاومتی راه عبور از مقطع سرنوشت ساز کنونی/ مشکلات و فشارها کوچکتر از اراده و آرمانهای ملت ایران است (1391/05/08 - 20:34)

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز (یکشنبه) در دیدار جمعی از محققان، پژوهشگران، متخصصان و نوآوران در عرصه علم و فناوری، و مسئولان شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری، علم را سرمایه ای جوشان و تمام نشدنی برای کشور دانستند و با اشاره به نقش اقتصادِ مبتنی بر دانش و علم در ارتقای هویت ملی، قدرت سیاسی و استقلال کشور تأکید کردند: ایران، امروز در یک مقطع ماندگار تاریخی و حساس قرار دارد که شناخت صحیح مسئولیت ها و ایفای آنها، قطعاً ملت ایران را به افق های نوید بخش و آرمان های مورد نظر خواهد رساند.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: کشور در حال پیشرفت است و هیچ بن بست و مشکل برطرف نشدنی در حرکت رو به جلو ملت ایران وجود ندارد.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به برخی فشارهای سیاسی،‌اقتصادی و تبلیغاتی در مسیر حرکت کشور به سمت آرمانها و اهداف والا خاطرنشان، کردند: ملت ایران مصمم است که با همت و اراده، خود را به نقطه مورد نظر برساند.
ایشان تأکید کردند: ملت ایران در وسط میدان است و مشکلات و فشارها، کوچکتر از تصمیم، اراده و آرمانهای این ملت است.
رهبر انقلاب اسلامی عرصه کنونی را میدانی شوق آفرین و در عین حال همراه با زحمت دانستند و افزودند: عرصه امروز ایران اسلامی همچون میدان مسابقات ورزشی است که با وجود خستگی و دلهره اما حضور در آن میدان شوق آفرین است و ورزشکاران با انگیزه و شوق فراوان پا به عرصه آن می گذارند.
حضرت آیت الله خامنه ای یکی از راههای عبور از مقطع حساس و سرنوشت ساز کنونی را، جدی گرفتن اقتصاد مقاومتی خواندند و تأکید کردند: اقتصاد مقاومتی یک شعار نیست بلکه یک واقعیتی است که می بایست محقق شود.
ایشان افزودند: یکی از بهترین مظاهر و مؤثرترین مؤلفه های اقتصاد مقاومتی، شرکتهای دانش بنیان است که می توانند اقتصاد مقاومتی را پایدارتر کنند.
رهبر انقلاب اسلامی رشد اقتصادی حقیقی را در گرو تولید ثروت از طریق دانش و علم دانستند و خاطرنشان کردند: اگر شرکتهای دانش بنیان جدی گرفته شوند و از توسعه کمی و کیفی آنها حمایت شود، بواسطه ثروت آفرینی از طریق علم، اقتصاد کشور به شکوفایی حقیقی خواهد رسید.
حضرت آیت الله خامنه ای تولید ثروت از طریق منابع تمام شدنی همچون نفت را خود فریبی خواندند و افزودند: خام فروشی دامی است که میراث سال های متمادی قبل از انقلاب است و متأسفانه کشور گرفتار آن شده است و باید تلاش شود که ملت ایران از این تله نجات پیدا کند.
ایشان رسیدن به باور و موقعیت بستن اختیاری درِ چاههای نفت و توقف خام فروشی مواد خام و معدنی را بسیار مهم ارزیابی و تأکید کردند: رسیدن به این شرایط، با تکیه بر علم و از طریق شرکتهای دانش بنیان امکان پذیر است.
رهبر انقلاب اسلامی اقدامات انجام گرفته در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حمایت از شرکتهای دانش بنیان را دلگرم کننده خواندند و افزودند: برخی نقاط ضعف و مشکلات نیز وجود دارد که باید شناسایی و سریعاً برطرف شوند.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به مطالب ارائه شده از جانب محققان و نوآوران ، سیستم های سنتی و قدیمی اعتبار سنجی از طرف بانکها و مؤسسات پولی، و نبود بیمه های خاص بمنظور حمایت از خطر پذیری شرکت های دانش بنیان را از جمله ضعف ها برشمردند و خاطرنشان کردند: دستگاههای دولتی باید با رصد اختراعات و شناسایی نخبگان فکری و حمایت از آنها، زمینه ایجاد شرکتهای دانش بنیان جدید را بوجود آورند.
ایشان با اشاره به سرمایه گذاری برخی کشورهای خارجی برای شناسایی و جذب استعدادهای داخلی، لزوم جلوگیری از این پدیده را از طریق منطقی و ایجاد مشوق ها و حمایت های لازم خاطرنشان کردند و افزودند: یکی از مسائلی که در زمینه شرکتهای دانش بنیان وجود دارد، اجرایی نشدن قانون حمایت از این شرکتها است که آیین نامه اجرایی آن باید هرچه زودتر ابلاغ شود.
تشکیل بانک اطلاعات برای شناسایی توانایی های علمی کشور و همچنین کاستی ها، گسترش عرصه فعالیت شرکتهای دانش بنیان، و تقویت بخش خصوصی در شرکتهای دانش بنیان از نکات دیگری بود که رهبر انقلاب اسلامی به آنها اشاره کردند.
حضرت آیت الله خامنه ای پایه گذاری اقتصاد کشور بر تولید ثروت از طریق شرکتهای دانش بنیان را زمینه ساز رسیدن به قدرت واقعی اقتصادی و همچنین تقویت روحیه خودباوری، خوداتکایی و هویت ملی و در نهایت قدرت سیاسی دانستند و خاطرنشان کردند: باید با ایجاد زمینه های لازم و هموار کردن مسیر، نخبگان و زبدگان و اهل علم و صاحبان سرمایه را به تشکیل شرکتهای دانش بنیان تشویق کرد.
ایشان افزودند: باید افق بالاتر از تشکیل 20 هزار شرکت دانش بنیان که در برنامه پنجم پیش بینی شده است،‌ مد نظر قرار گیرد .
درابتدای این دیدار 10 نفر از محققان، متخصصان و نوآوران عرصه علم و فناوری و مسئولان و فعالان شرکت های دانش بنیان به بیان دیدگاههای خود درخصوص شرکتهای دانش بنیان، حوزه علم و فناوری ، و برخی مسائل مربوط به آنها پرداختند.
1- دکتر قهاری مدیر عامل شرکت همانند ساز بافت کیش:
- بومی سازی دانش تولید بیوایمپلنت‌ها در کشور، شکستن انحصار چند شرکت امریکایی در این دانش و نقش این دانش جدید در درمان بیماریها و جلوگیری از قطع عضو هزاران نفر.
- تاکنون بیش از ده کشور درخواست انتقال دانش فنی این علم را از ایران داشته اند.
- لزوم حمایت بیشتر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت کار، رفاه و تعاون از شرکت های دانش بنیان
2- مهندس فرحی رئیس ستاد توسعه فناوری هوا – فضا:
- ایجاد هماهنگی، استقرار الگوی همکاری داخلی و خارجی، بسترسازی برای تجاری سازی، توسعه فعالیتهای هوا و فضا و بومی سازی آن، چهار محور فعالیتهای ستاد توسعه فناوری هوا – فضا.
- فعال بودن حدود 200 شرکت خصوصی در بخش فناوری هوا – فضا .
- ضرورت تسریع در تصویب سند جامع هوا – فضا و هماهنگی میان بخش‌های مختلف.
3- مهندس محمدرضا محمد – دبیر اتحادیه صادر کنندگان تجهیزات پزشکی:
- بومی سازی تجهیزات پیشرفته پزشکی و صادرات آن به کشورهای منطقه و حتی برخی کشورهای اروپایی.
- حمایت عملی از تولید کنندگان و صادر کنندگان تجهیزات پزشکی و ارتقای جایگاه آنان.
- اهمیت برطرف شدن بروکراسی موجود در این بخش و حمایت جدی از بخش خصوصی.
- توقف تخصیص ارز مرجع به واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند.
4- دکتر رضایی زاده – مدیرعامل شرکت سیمرغ حکمت ایرانیان – متخصص طب سنتی:
- بیش از 130 طرح مطالعاتی و تحقیقاتی در زمینه طب سنتی با همکاری دانشگاهها در دستور کار است.
- تولید داروی ایرانی طبیعی برای درمان سرطان، بیماری ام اس و کبد چرب.
- اهمیت تأسیس یک مرکز ملی برای تبدیل طب تجربی گیاهی به یک دانش تجاری و استفاده از تجربه افراد پیشکسوت در بخش طب گیاهان سنتی
5- خانم مهندس علوی رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت فرادشت کروچ:
- خودکفایی در تولید ریز غده و نقش آن در بهبود کیفیت محصولات کشاورزی بویژه سیب زمینی
- ضرورت توجه بیشتر وزارت جهاد کشاورزی به شرکتهای فعال بخش خصوصی در تولید ریز غده ها
6- دکتر چگینی رئیس مؤسسه اقیانوس شناسی:
- ناشناخته بودن اهمیت مطالعه و سرمایه گذاری در بخش دریا به منظور بهره برداری از فوائد علمی و فناوری آن.
- سرمایه گذاری در طرحهای مربوط به شناورهای تحقیقاتی اقیانوس پیما و آغاز ساخت اولین شناور زیرسطحی تحقیقاتی داخلی.
- ضرورت توجه بیشتر به طرح پایش مطالعات دریایی
- اهمیت تعیین اولویت نیازمندیهای علمی کشور و حرکت پارکها در این جهت.
- لزوم اصلاح ضوابط رتبه بندی شرکتهای دانش بنیان
7-مهندس ذکایی مدیرعامل شرکت دانش بنیان پارس پلیمر شریف:
- تولید بیش از چهار هزار ترکیبات پیشرفته پلیمری بویژه در حوزه نانو.
- تسریع در اجرای قانون شرکتهای دانش بنیان.
-ایجاد مرکز مشاوره ویژه علمی و حقوقی برای شرکتهای دانش بنیان.
- پرهیز از تغییرات ناگهانی قوانین و مدیران در بخش صنعت
- ضرورت ایجاد بیمه های قوی برای حمایت از شرکتهای دانش بنیان
8- دکتر شکریه دبیر کانون کامپوزیت ها:
- توسعه صنعت تولید مواد کامپوزیت در کشور درسالهای اخیر
-لزوم ایجاد و توسعه مراکز کسب و کار برای ایده پردازی و بازاریابی و بازارسازی در شرکتهای دانش بنیان
- توجه به ایجاد و توسعه آزمایشگاههای ملی برای ارائه تأییدهای فنی به شرکتهای دانش بنیان.
-اهمیت تأسیس پژوهشگاه ملی توسعه علوم و فناوری کامپوزیت
9- مهندس صابری از پارک فناوری پردیس:
- نقش ویژه 30 پارک علم و فناوری کشور به عنوان حلقه های واسط مراکز عملی و تجاری سازی دانش.
-متناسب نبودن بودجه پارکهای علم و فناوری با رشد علمی شتابان در کشور
- ضرورت تعیین چارچوب تضمین خرید محصولات با کیفیت دانش بنیان
10- دکتر شفیعی مجری طرح کلان تولید داروهای وارداتی:
- تولید هفت داروی نوترکیب برای درمان سرطان و تالاسمی و عرضه آن به بازار
- تسهیل واگذاری اعتبارات به محققان جوان
- حمایت جدی تر از داروهای تولید داخلی و جلوگیری از واردات داروهای خارجی مشابه
در این دیدار همچنین دکتر سلطانخواه معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با ارائه گزارشی از فعالیت‌های این معاونت در زمینه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان با تأکید بر اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی به منابع تجدید ناپذیر، به تمرکز بر به نتیجه رساندن پژوهش ها، ارائه فناوری به جامعه، تجاری سازی و افزایش سطح رفاه عمومی، به عنوان راهبردهای علمی و فناوری علمی و فناوری کشور در دهه چهارم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: لایحه حمایت از شرکت های دانش بنیان به تصویب نهایی رسیده و اولین جلسه شورای ملی نوآوری و شکوفایی نیز به تازگی برگزار شده است.
وی با بیان اینکه دولت خود را موظف به حمایت های مالی، ‌ایجاد تسهیلات کسب و کار، فراهم آوردن بازار داخلی و منطقه ای و تدارک تسهیلات غیرپولی اعم از بیمه و مالیات در حمایت از شرکت های دانش بنیان می داند،‌ افزود: تولیدات این شرکت ها صرفاً در تولید محصولات با فناوری های پیشرفته خلاصه نمی شود بلکه فعالیت شرکت ها به منظور ارتقای کیفی و رقابت پذیری بیشتر و جاری ساختن دانش و فناوری، در صنایع سطح پایین و مرتبط با زندگی روزمره مردم نیز توسعه یافته است.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از ساخت دو دستگاه ابر رایانه و 15 رادیو داروی مؤثر در درمان بیماری های صعب العلاج و برخی تولیدات دارویی دیگر به عنوان بخشی از فعالیت های شرکت های دانش بنیان یاد کرد و ادامه داد: تولیدات شرکت های دانش بنیان رشد روزافزونی دارد به طوری که در سال 90 به 840 میلیون دلار رسیده و پیش بینی می شود تا پایان برنامه پنجم توسعه کشور این عدد به چهار میلیارد دلار برسد.