.. این جنگ، احتمالا به آتشی فراگیر تبدیل خواهد شد که تمامی منطقه را تحت تاثیر قرار می دهد».
حزب الله وحشت اسرائیل از «دره مرگ»/ قابلیت جدید حزب‌الله با کمک ایران
به این مطلب امتیاز دهید
87% 13%

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، نشریه فارین پالیسی (foreignpolicy) در گزارشی زیر عنوان "دره مرگ حزب الله" افزایش چشمگیر توان نظامی حزب الله لبنان در سایه حمایت های ایران و وحشت مقامات رژیم اشغالگر قدس از این موضوع را منعکس ساخته است.

در ابتدای این نوشتار می خوانیم: حزب الله درحال آماده شدن برای نبردی تازه است. این نبرد در منطقه ای کوچک که بین سوریه و اسرائیل محصور است کلید می خورد و به گفته مقامات حزب الله، بزرگترین جنگ علیه اسرائیل خواهد بود.

فارین پالیسی افزود: تنها پیامد جنگ درکنار دولت سوریه برای حزب الله لبنان، از دست دادن بیش از 1.000 تن از مبارزان این گروه نبوده بلکه حزب الله در این جنگ به سطح جدیدی از تجربه های تاکتیکی و تسلیحاتی دست یافته است.

این تجربیات و تسلیحات جدید، حزب الله را برای دشمنانش در سراسر منطقه بسیار خطرناک تر ساخته است.

منابع نزدیک به این گروه می گویند، حزب الله برای اولین بار به توانایی کشاندن جنگ با اسرائیل به داخل سرزمین های اشغالی دست یافته است.

براساس این گزارش، یکی از منابع نزدیک به حزب الله گفت: در جنگ بعدی، حزب الله در مرزهای لبنان توقف نخواهد کرد و شهرک های اسرائیلی در شمال سرزمین های اشغالی از این نبرد در امان نخواهند بود.

وی افزود: حزب الله، جنگ را به این شهرک ها خواهد کشاند و بزرگترین ترس اسرائیل از تجربه حزب الله در سوریه است چراکه اکنون حزب الله تجربه جدیدی را به دست آورده که به جای اقدامات دفاعی می تواند تهاجمی عمل کند.

فارین پالیسی نوشت: بسیار مشکل است که آنچه در جنگ بعدی حزب الله و اسرائیل رخ خواهد داد را امروز پیش بینی کنیم. درگیری در سراسر مرزهای سوریه به صورت فزاینده ای درحال پیچیده شدن است و این در شرایطی است که گروه های مسلح نظیر النصره و داعش درحال جنگ با ارتش سوریه و حزب الله هستند که توسط ایران و روسیه حمایت می شوند.

جنگ بعدی بین اسرائیل و حزب الله احتمالا به آتشی فراگیر تبدیل خواهد شد که تمامی منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

این نشریه بین المللی در عین حال می نویسد: البته ایران و روسیه در شرایط فعلی خواستار به راه افتادن جنگ جدید نیستند و می توانند به عنوان عامل بازدارنده عمل کنند.

مقامات ارشد اسرائیل نیز تایید کرده اند که حزب الله همچنان یکی از تهدیدهای اصلی امنیتی علیه این رژیم است. این مقامات، احتمال یک جنگ در مقیاس گسترده با گروه حزب الله را مطرح ساخته اند.

"گادی ایزنکوت" رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم اشغالگر قدس گفته: ایران با نائبان خود مانند حزب الله لبنان و حمایت از این گروه ها در حال به راه انداختن جنگی علیه اسرائیل است. نائبان ایران، امروز جدی ترین تهدید علیه اسرائیل محسوب می شوند.

"موشه یعلون" وزیر جنگ اسرائیل پای خود را از این هم فراتر گذاشته است. وی گفته، اگر انتخاب من در سوریه بین ایران و داعش باشد، داعش را انتخاب خواهم کرد.

یعلون افزود: ایران آینده سوریه را تعیین می کند و اگر این روند تداوم یابد، قدرت گرفتن ایران در سوریه و تسلط بر این کشور، چالش بزرگی را برای اسرائیل ایجاد خواهد کرد.

حزب الله در جنگ 2006 تعداد زیادی موشک غیرهدایت شونده را به سمت اسرائیل شلیک کرد، اما اکنون توانایی های تسلحیاتی این گروه افزایش قابل توجهی یافته است. به گفته تحلیلگران و منابع نزدیک به حزب الله، این گروه اکنون موشک های بالستیک و اسکاد را به دست آورده. حزب الله همچنین موشک های فاتح 110 ایرانی و M-600 را در اختیار دارد.

"جفری وایت" تحلیلگر مسائل دفاعی در اندیشکده "واشنگتن برای سیاست‌های خاور نزدیک" با اشاره توانایی های موشکی حزب الله تاکید کرد: حزب الله اکنون قادر است موشک های هدایت شونده به سوی اسرائیل شلیک کند. آن ها می توانند مناطقی در اسرائیل را هدف قرار دهند از جمله مقرهای فرماندهی، پایگاه های هوایی و اهداف بزرگ اقتصادی.

آقای وایت همچنین تاکید کرده که حزب الله می تواند اهداف دریایی اسرائیل را نیز منهدم سازد.

فارین پالیسی در ادامه از نگرانی صهیونیست ها نسبت به دستیابی حزب الله به سلاح های جدید نوشته و از قول نتانیاهو، این امر را خط قرمزی برای اسرائیل عنوان کرده است.