مصطفی لعل شاطری: شاید شما نیز افرادی را دیده باشید که برای در امان ماندن از افرادی که دارای چشمانی شور می باشند گاه روی به افراد همچون رمالان، فالبینان، رمالان و غیره می آورند، و این در حالی می باشد که ائمه اطهار (ع) قرن ها پیش دستورالعمل هایی موثق را در این باره بیان داشته اند.

در این باره معمرین خلاد می گوید: در خدمت امام رضا (ع) و به خرج ایشان در خراسان بودم که آن حضرت دستور فرمودند: برایشان شیشه عطری آماده سازم.
وقتی که شیشه عطر را آماده نمودم مورد توجه و خوش آیند دیگران واقع شد. پس حضرت پس از آگاهی از این ماجرا فرمودند: ای معمر؛ چشم زخم حق است (پس برای رفع آن) در وَرقی سوره حمد، توحید، فلق، ناس و آیة الکرسی را بنویس و آن را در جِلدی که عِطر در اوست قرار بده (تا از جشم زخم در امان باشد).

همچنین از امام صادق (ع) روایت شده است فردی که می ترسد چشم دیگری در او تاثیر نماید، باید (روزانه) سه مرتبه «ماشاءالله لاحُول وُ لاقُوه إلا بالله العَلی العَظیم» را بخواند و در جای دیگر بیان می دارند: اگر کسی می خواهد از چشم زخم محفوظ بماند، باید دست هایش را مقابل صورت خود بلند نماید و سوره حمد و توحید و فلق و ناس را بخواند و همچنین روایت شده است که رسول گرامی اسلام حضرت محمد (ص) با خواندن آیه «وَ إن یَکادُ الَّذینَ کَفَروا لَیُزلقُونَکَ بِأَبصارِهِم لَمّا سَمِعُوا الذِکرَ وَ یَقُولُونَ اِنَّهُ لَمَجنُون» تاثیر چشم شوران را از خود دور و باطل می ساختند.

منابع:
1- بحارالانوار، ج 60: 25، 26.
2- چشم های زهرآلود: 22، 41، 42.
3- فرهنگ زلال: 315.